“Kracht, snelheid en coördinatie moeten zo veel mogelijk geïntegreerd worden in de opwarming”

Dries Charlier
  •  Zaterdag 25 oktober 2014 om 16:41   •  April 2015   •  Standpunt

We moeten vanaf de basis voetbalatleten opleiden die kunnen voetballen, en niet eerst voetballers opleiden om er daarna pas atleten van te maken. Dat stelt huidig physical coach van Club Brugge, Joost Desender. Dug-Out had een gesprek met de auteur van het zesdelig 'Long Term Player Development'-boek tijdens een van zijn clinics over explosiviteit.

"Explosiviteit is een heel belangrijk wapen in het voetbal", vertelt Joost Desender. "Alles start met handelingssnelheid. We hebben de technische , tactische en fysieke handelingssnelheid. Daarnaast hebben we ook nog het mentale aspect. Met mijn clinic richt ik mij op de fysieke handelingssnelheid. Hoe kunnen we in een wedstrijd zo veel mogelijk acties op een correcte manier met de juiste snelheid, intensiteit en kracht uitvoeren, en dit natuurlijk een hele wedstrijd lang?"

 

Joost Desender: "We moeten atleten opleiden die kunnen voetballen, en niet louter voetballers die later atleten worden."

 

Coördinatie als fundament

Joost Desender: "Enkel en alleen maximale kracht trainen heeft geen zin. Het moet steeds gekoppeld worden aan een versnelling. Snelheid en kracht maken explosiviteit, maar enkel als je de juiste coördinatie (lees: techniek) hebt. Dat betekent dat we in de opleiding tussen vier en eenentwintig jaar heel veel aandacht moeten besteden aan coördinatie als fundament van een betere explosiviteit, meer power, de combinatie van kracht en snelheid.

"Al die facetten optimaal te trainen vraagt tijd, en die hebben we natuurlijk niet altijd. Voetbal spelen staat centraal. De opwarming gebruiken we daarom om al die zaken aan bod te laten komen. Een opwarming is meer dan enkele rondjes rond het veld lopen. Kracht, snelheid en coördinatie trachten we zo veel mogelijk te integreren in de opwarming en ook nog te combineren met de bal."

 

Joost Desender: "Snelheid en kracht maken explosiviteit, maar enkel als je de juiste coördinatie (lees: techniek) hebt."

 

Efficiënt, gevarieerd opwarmen

Tot slot heeft Desender nog een tip voor elke trainer. "Probeer van de opwarming echt iets efficiënt te maken en probeer daar met een maximum aan prikkels ook zo veel mogelijk variatie in te brengen. Dat alles gebeurt in de eerste twintig minuten van de training. Nadien kan je overgaan tot wedstrijdvormen, maar de spelers moeten in de opwarming al heel wat veel coördinatieve prikkels te verwerken krijgen in heel veel variaties."

 

Joost Desender: "Zorg voor een gevarieerde en efficiënte opwarming met zo veel mogelijk prikkels."

 

Demotraining

Intensieve opwarming week 4/4

Fysieke accenten: herstelvermogen (EIT-intervaltraining) en explosieve capaciteit (sprints met veel rust).

 

Blok 1

Inlopen - technisch-coördinatief en fysiek-coördinatief (mobiliteit, stabiliteit, flexibiliteit en functionele kracht)


 

Blok 2

Fysiek-coördinatief (sprongkracht, snel voetenwerk, technisch versnellen met bal)

 

 

Blok 3

Fysiek-coordinatief  > specifieke kracht

Duelkracht-sprongkracht-snelkracht …: wedstrijdvormen 1 tegen 1 / 2 tegen 2 (met en zonder terugloper)

 

 

Blok 4

Versnellingsvermogen (100% 4S, 2 H, 90” recup., afst. 30 m)
Wedstrijdvorm  2 tegen 1 + 1 terugloper (8 keer)

 

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.